MVP utveckling - kom ut på marknaden snabbt och säkert MVP utveckling - kom ut på marknaden snabbt och säkert

MVP utveckling - kom ut på marknaden snabbt och säkert

AV Simon B. Jensen

MVP är ett begrepp som vanligtvis används inom IT-branschen, och många företag och företagare väljer att börja med en MVP när de testar en ny lösning.

Vi reder ut hela MVP-begreppet, innebörden, fördelar och inte minst varför det är en bra strategi för de flesta som vill marknadsföra en ny app eller webbkoncept.

Vad betyder MVP?

MVP är en förkortning för Minimum Viable Product och används särskilt i samband med IT-projekt. Det kan beskrivas som den minsta livskraftiga produkten och det förklarar väl grundidén bakom.

En MVP säkerställer att du snabbt och säkert kommer ut på marknaden när du måste testa en ny produkt, testa marknaden eller vill validera affärsmodellen.

I de flesta fall måste användardata, feedback och svar från målgruppen samlas in innan nästa steg fastställs.

Varför är MVP en bra idé?

Det finns många skäl till varför MVP är en bra idé och strategi. Många väljer att utveckla en avancerad app, webbplats eller programvara med ett brett utbud av element och funktioner. Det kan sluta bra, men risken för att du spenderar pengar på att utveckla onödiga, kanske värdelösa element är definitivt påtaglig.

För många teknologiska startups kan det dessutom handla om att testa marknaden innan man fattar framtida beslut. Här blir det ofta roligare att spendera 200 000 kronor, än till exempel 500 000 kr.

När du utvecklar en Minimal Viable Product får du en enkel lösning med de viktigaste funktionerna och elementen som inte kan undvikas. Det borde fortfarande vara en lösning som kan övertyga målgruppen, men att lansera en Ferrari som en första version är sällan en bra idé.

Börja med en VW, samla in användardata och feedback innan du tar nästa steg och se till att fatta rätt beslut.

Fördelarna med MVP

Att gå MVP-vägen innebär ett antal tydliga fördelar:

  • + Du når snabbare ut på marknaden
  • + Det är lägre utvecklingskostnader
  • + Det är säkrare (kräver mindre investeringar)
  • + Ger mest lärdom för minst pengar
  • + Du kan fatta beslut baserat på specifik data

Hastighet och Time-to-market

Time-to-market är en annan aspekt som gör MVP till en bra strategi. Tiden för att nå ut på marknaden är avgörande för de flesta IT-företag och inom det området är MVP det enda rätta.

Det är bättre att misslyckas snabbt, snarare än att ta reda på svaren för sent. Eller efter att ha spenderat en hel del pengar på utveckling.

Tänk om konceptet behövde justeras? Bör vissa funktioner tas bort? Bör vissa objekt ha en annan plats?

Det är bara vettigt att få svaren snabbt och komma ut på marknaden, snarare än att spendera månader på en lösning som du inte har data eller feedback på.

Så om du har en bra idé eller ny lösning du vill marknadsföra med bör du definitivt överväga att börja med en MVP. Då kan du vidareutveckla och förbättra din produkt baserat på specifik data och användaråterkoppling, så att du kan fatta rätt beslut och göra strategiska val.

Simon B. Jensen
AV Simon B. Jensen
Managing Director på Bluebell

Jag har arbetat med hemsidor och utveckling i mer än 10 år och startat upp flera större projekt. Genom åren har jag fått djupgående kunskap och stor erfarenhet av utveckling, drift och on-line marknadsföring, men min spetskompetens är SEO.