Vad kostar det att göra en app? Vad kostar det att göra en app?

Vad kostar det att göra en app?

AV Simon B. Jensen

Det finns inget enkelt svar på vad en app kostar, eftersom det beror på vilka element och funktioner den ska innehålla.

Av denna anledning är det viktigt att du tänker igenom och beskriver vilka funktioner du vill ha, samt bestämmer om den ska byggas för både Android och iOS. Detta gör det lättare att ge en grov prisuppskattning. Sammantaget kommer en enkel app att kosta från 100.000 kr och uppåt för att utvecklas.

Faktorer som påverkar priset

Det finns speciellt tre faktorer som påverkar priset för att utveckla en app.

Funktioner
Omfattningen av funktioner har stor inverkan på priset. Ska applikationen t.ex. ha en kontrollpanel där du kan hantera innehållet, användarlogin eller innehålla olika notifikationer?

Ju fler funktioner, desto dyrare kommer applikationen att bli, generellt sett.

Typ av app och plattform
Valet av apptyp påverkar både pris och prestanda. Valet står mellan webb-app, hybrid-app eller native-app och det finns för- och nackdelar med alla. En webb-app fungerar på båda plattformarna (iOS och Android) och är den billigaste lösningen, men har klara begränsningar i prestanda och funktioner.

En native app är dyrare, men har mycket bättre prestanda och funktionalitet. Nu finns det dessutom möjlighet att utveckla native app med Flutter som är en nyare och modernare crossplattform-lösning av Google och fungerar får både iOS och Android. Priset blir betydligt lägre än som att annars utveckla appen i två olika teknologier.

Vi rekommenderar native-appar om du inte har en begränsad budget. I sådana fall bör plattformslösningar och webbapplikationer övervägas.

Se jämförelse av native, webb- och hybrid appar här.

Utvecklaren
Det har också betydelse vilken utvecklare du väljer för arbetet. Oavsett om det är ett appföretag, en freelancer eller om du anställer utvecklare, finns det för- och nackdelar.

Är du tveksam kring dina val, så kan du kontakta oss för att få vägledning kring hur dina önskemål och överväganden kommer att påverka både pris och resultat.

Kom ut på marknaden med en MVP

Ett av våra främsta råd för nya appkunder är att utveckla en MVP så att du snabbt kan komma till marknaden och få användardata och feedback.

Det finns inget behov av att utveckla en applikation med ett brett utbud av funktioner som användare inte vill ha. Du kan ha byggt feature 1 och 2, medan användarna föredrar feature 3.

Genom att bygga en MVP kommer appen snabbare och billigare ut på marknaden utan att utveckla onödiga element och funktioner. Det kommer i många fall att vara det optimala tillvägagångssättet.

Varför är en app i allmänhet dyrare än en hemsida?

Många känner till att appar i allmänhet är dyrare än en en hemsida, men varför? Anledningarna är flera, men det är framförallt pga att applikationer vanligtvis har många fler funktioner än man skulle kunna förvänta sig av en webbplats. Och funktioner tar tid att utveckla.

Samtidigt måste appar oftast byggas för två plattformar (Android och iOS), vilket innebär att utvecklingsarbetet är betydligt mer omfattande. Om inte dubbelt så mycket, så nära. Crossplattform-lösningar som Flutter har gjort det möjligt att sänka kostnaden radikalt för utvecklingsarbetet och spara många timmar även på underhåll och vidareutveckling.

Det finns även många CMS-system på marknaden, där en del av koden redan är utvecklad, standardiserad och möjlig att bygga vidare på. Detta kan minska behovet av skräddarsytt kod för en hemsida. CMS-system har dock ett antal nackdelar, eftersom de sällan når upp till samma säkerhet, hastighet eller skalbarhet som en native-hemsida.

Det är en av de främsta orsakerna till att vi utvecklar hemsidor i Laravel, där är den snabbast växande PHP plattformen. Det mesta utvecklas från grunden med alla fördelar som det innebär att leverera en hemsida helt anpassad efter kundens behov.

Ovanstående är de främsta anledningarna till att det vanligtvis kostar mer att utveckla en app. Om du har en begränsad budget rekommenderar vi att du går på marknaden med en MVP. Då kan du alltid lägga till funktioner efterhand och som efterfrågas av användarna.

Simon B. Jensen
AV Simon B. Jensen
Managing Director på Bluebell

Jag har arbetat med hemsidor och utveckling i mer än 10 år och startat upp flera större projekt. Genom åren har jag fått djupgående kunskap och stor erfarenhet av utveckling, drift och on-line marknadsföring, men min spetskompetens är SEO.